Udivuje vás, kam lidé, kteří píšou tabulky akordů, chodí na své nápady? Není v tom žádná magie, všechno vychází z logického základu.
Máme celkem 12 tónů. A, A# (Bb), B, C, C# (Db), D, D# ( Eb), E, F, F# (Gb), G, G# (Ab). Křížek u jedné noty znamená, že u další je „béčko“. Není žádný tón mezi B a C a mezi E a F.
Máme 7 tónů, které tvoří stupnici. V „D-dur“ (dva křížky v notovém zápisu) jsou tóny: D, E, F#, G, A, B, a C#. V „A-dur“ (tři křížky) jsou to noty A, B, C#, D, E, F# a G#.
Základní akord je kombinací tří tónů. Durový akord se skládá z první, třetí a páté noty stupnice. Toto udává vztah mezi tóny v rámci stupnice. Příklad ve stupnici „D-dur“:
I (1) | II | III (2) | IV | V (3) | VI | VII | |
Tón | D | E | F# | G | A | B | C# |
Takže, akord D-dur (D-major) je kombinací tří tónů – prvního (D), třetího (F#) a pátého (A). Jakákoliv kombinace těchto not na hmatníku dulcimeru dává regulérní D akord!
Pokud horalský dulcimer naladíme v mixolydickém modu (D-A-D), potom bude hmatník vypadat takto:
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
s. bas. | D | E | F# | G | A | B | C | C# | D | E | F# | G |
s. stř. | A | B | C# | D | E | F# | G | G# | A | B | C# | D |
s. mel. | D | E | F# | G | A | B | C | C# | D | E | F# | G |
Když se podíváte do tabulky, zjistíte zajímavou skutečnost. Akord D-dur lze zahrát několika způsoby. Každá kombinace tónů (D), (F#) a (A) totiž tvoří tento akord.
Mollový akord tvoříme tak, že vezmeme první tón, třetí snížený o půl tónu a pátý tón stupnice.
Tím pádem D-moll vypadá takto: (D), (F), (A).
Protože horalský dulcimer standardně nemá chromatický hmatník, nejsou k dispozici všechny tóny, které jsou potřeba pro složení mollových akordů. Je možné zahrát akord A-moll tak, že v D-A-D ladění stisknete basovou a střední strunu na čtvrtém pražci a melodickou strunu na šestém pražci. Případně můžete stisknout basovou strunu na šestém pražci a střední a melodickou strunu na čtvrtém pražci.
S tímto problémem se lze vypořádat tzv. „power“ akordy.
Tyto akordy jsou nazývány „5“, „páté“ nebo „power“ (např. A5, B5, C5). Často se používají v rockové a heavy metalové hudbě. Jsou tvořeny pouze první a pátou notou, třetí je vynechána. Protože je to právě třetí nota, která určuje, zda je akord durový nebo mollový, nejedná se o skutečné akordy. Výsledkem je jednoduše souzvuk tónů. Pokud těchto znalostí využijeme, můžeme si hru na horalský dulcimer velmi zjednodušit. Podívejte se znovu na tabulku rozvržení hmatníku v ladění D-A-D.
Když chceme zahrát akord „D5“, potřebujeme první tón (D) a pátý tón (A). Pro akord „A5“ potřebujeme první tón (A) a pátý tón (E). Takže akord „D5“ můžeme zahrát jednoduše na prázdné struny horalského dulcimeru, naladěného v D-A-D. Stiskněte všechny struny na prvním pražci a dostanete akord „E5“. Pak totéž s druhým pražcem (akord „F#5“), třetím (akord „G5“), čtvrtým (akord „A5“) a tak dále.
Protože „power“ akord není ani durový ani mollový, může být používán, pokud je potřeba nějaký durový nebo mollový akord. Je to výhodné zejména v situacích, kdy písničky jsou v „D“ tónině. Pak je jednoduché prostým stisknutím všech strun na pražci zahrát barré.
Prázdná struna je tón D, na třetím pražci G a na pátém A. Barré akordy mohou být použity, pokud je třeba zahrát nějaký durový nebo mollový akord. Pokud třeba potřebujeme zahrát akord B-moll, barré na pátém pražci nám skvěle poslouží.
Následující tabulka udává dostupné „power“ akordy v D-A-D ladění:
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Akord | D | E | F# | G | A | B | C | C# | D | E | F# | G |
nebo | nebo | nebo | nebo | nebo | nebo | nebo | nebo | nebo | nebo | nebo | nebo | |
Dm | Em | F#m | Gm | Am | Bm | Cm | C#m | Dm | Em | F#m | Gm |
Jiný druh obecně při hře používaných akordů. Jsou zapisovány např. „A7“, „D7“, atd. Dominantní septakord je tvořen tak, že přidáme sedmý tón, o půl tónu snížený, k prvnímu, třetímu a pátému tónu durového akordu. Horalský dulcimer má 3 struny (nebo 2 a 1 zdvojenou), proto by se mohlo zdát zbytečné, zabývat se dominantním septakordem. Avšak můžeme zahrát částečný dominantní septakord, když zazní alespoň tři tóny, z nichž jeden bude právě sedmý tón dominantního septakordu.
Např. pro akord „D7“ potřebujeme tóny (D), (F#), (A), (C). Takže částečný „D7“ akord může obsahovat tóny (D), (F#), (C) nebo tóny (D), (A), (C).
Pokud máte horalský dulcimer naladěn jinak (viz. sekce Ladění), nemusíte být nešťastní. Ať už jde o akord durový, mollový, „power“ akord nebo septakord, skládání akordů funguje pořád stejně.
Pozn.: protože v americké hudbě je tón (B) ekvivalentem našeho (H) a tón (Bb) je ekvivalentem našeho (B), ve všech tabulkách je dána přednost americkému zápisu. Většina notového materiálu pro horalský dulcimer je takto psána.
Rozložení jednotlivých tónů na hmatníku horalského dulcimeru pro případ, že budete chtít skládat vlastní akordy.
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Tón | A | B | C# | D | E | F# | G | G# | A | B | C# | D |
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Tón | B | C# | D# | E | F# | G# | A | A# | B | C# | D# | E |
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Tón | C | D | E | F | G | A | B | C | D | E | F | G |
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Tón | D | E | F# | G | A | B | C | C# | D | E | F# | G |
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Tón | E | F# | G# | A | B | C# | D | D# | E | F# | G# | A |
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Tón | F# | G# | A# | B | C# | D# | E | F | F# | G# | A# | B |
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Tón | G | A | B | C | D | E | F | F# | G | A | B | C |
tabulka možných kombinací prstokladů k jednotlivým akordům
(zapsáno ve formátu s. bas. – s. stř. – s. me.)
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
s. bas. | D | E | F# | G | A | B | C | C# | D | E | F# | G |
s. stř. | A | B | C# | D | E | F# | G | G# | A | B | C# | D |
s. mel. | D | E | F# | G | A | B | C | C# | D | E | F# | G |
A: (obsahuje tóny A, C# a E) 1-2-4, 4-2-1, 4-4-6, 6-4-4, 6½-7-8, 8-7-6½, 6½-0-8, 8-0-6½
A5: (obsahuje tóny A a E) 4-4-4, 1-0-4, 4-0-1
A7 (částečný): (obsahuje tóny A, C# a G, nebo A, E a G) 4-2-3, 3-2-4, 1-0-3, 3-0-1
B: (obsahuje tóny B, D# a F#) nemožné zahrát, nedostupný tón D#
B5: (obsahuje tóny B a F#) 5-5-5, 2-1-2
B7 (částečný): (obsahuje tóny B, D# a A, nebo B, F# a A) 5-5-4, 4-5-5, 5-0-2, 2-0-5
C: (obsahuje tóny C, E a G) 6-4-3, 3-4-6, 6-6-8, 8-6-6
C5: (obsahuje tóny C a G) 6-6-6
C7 (částečný): (obsahuje tóny C, E a A#, nebo C, G a A#) nemožné zahrát, nedostupný tón A#
D: (obsahuje tóny D, F# a A) 0-0-2, 2-0-0, 2-3-4, 4-3-2, 7-7-9, 9-7-7, 7-5-4, 4-5-7
D5: (obsahuje tóny D a A) 0-0-0, 7-7-7, 0-3-4, 4-3-0
D7 (částečný): (obsahuje tóny D, F# a C, nebo D, A a C) 0-0-6, 6-0-0, 7-5-6, 6-5-7
E: (obsahuje tóny E, G# a B) 8-6 ½- 5, 5-6 ½-8
E5: (obsahuje tóny E a B) 1-1-1, 8-8-8, 1-4-5, 5-4-1
E7 (částečný): (obsahuje tóny E, G# a D, nebo E, B a D) 8-6 ½-7, 7-6 ½-8, 1-1-0, 0-1-1, 8-8-7, 7-8-8, 8-8-0, 0-8-8
F: nemožné zahrát, nedostupný tón F
F#: (obsahuje tóny F#, A# a C#) nemožné zahrát, nedostupný tón A#
F#5: (obsahuje tóny F# a C#) 2-2-2, 9-9-9, 2-5-6½, 6½-5-2
G: (obsahuje tóny G, B a D) 3-1-0, 0-1-3, 3-3-5, 5-3-3, 5-6-7, 7-6-5, 7-8-10, 10-8-7
G5: (obsahuje tóny G a D) 3-3-3, 10-10-10, 0-6-3, 3-6-0
G7 (částečný): (obsahuje tóny G, B a F, nebo G, D a F) nemožné zahrát, nedostupný tón F
tabulka možných kombinací prstokladů k jednotlivým akordům
(zapsáno ve formátu s. bas. – s. stř. – s. me.)
Pražec | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 61/2 | 7 | 8 | 9 | 10 |
s. bas. | D | E | F# | G | A | B | C | C# | D | E | F# | G |
s. stř. | A | B | C# | D | E | F# | G | G# | A | B | C# | D |
s. mel. | A | B | C# | D | E | F# | G | G# | A | B | C# | D |
A: (obsahuje tóny A, C# a E) 1-2-0, 1-0-2, 4-4-2, 4-2-4, 6 ½-7-4, 6 ½-4-7
A5: obsahuje tóny A a E) 444, 100, 401
A7 (částečný): (obsahuje tóny A, C# a G, nebo A, E a G) 6 ½-7-6, 6 ½-6-7, 4-4-6, 4-6-4, 3-0-4, 3-4-0, 8-7-6, 8-6-7
B: (obsahuje tóny B, D# a F#) nemožné zahrát, nedostupný tón D#
B5: (obsahuje tóny B a F#) 5-5-5, 2-1-1
B7 (částečný): (obsahuje tóny B, D# a A nebo B, F# a A) 5-5-0, 5-0-5, 5-5-7, 5-7-5
C: (obsahuje tóny C, E a G) 6-4-6, 6-6-4
C5: (obsahuje tóny C a G) 6-6-6
C7 (částečný): (obsahuje tóny C, E a A#, nebo C, G a A#) nemožné zahrát, nedostupný tón A#
D: (obsahuje tóny D, F# a A) 0-5-0, 0-0-5, 2-0-3, 2-3-0, 7-5-7, 7-7-5, 9-7-10, 9-10-7
D5: (obsahuje tóny D a A) 0-0-0, 7-7-7, 0-3-0, 0-0-3, 4-3-3
D7 (částečný): (obsahuje tóny D, F# a C, nebo D, A a C) 6-0-3, 6-3-0
E: (obsahuje tóny E, G# a B) 8-6 ½-8, 5-6 ½-4
E5: (obsahuje tóny E a B) 1-1-1, 8-8-8, 1-4-1, 5-4-4
E7 (částečný): (obsahuje tóny E, G# a D, nebo E, B a D) 0-1-4, 0-4-1, 4-6 ½-7, 7-4-6 ½, 1-1-3, 1-3-1, 5-4-3, 5-3-4, 8-8-10, 8-10-8
F: nemožné zahrát, nedostupný tón F
F#: (obsahuje tóny F#, A# a C#) nemožné zahrát, nedostupný tón A#
F#5: (obsahuje tóny F# a C#) 2-2-2, 9-9-9, 6½-5-5
G: (obsahuje tóny G, B a D) 3-1-3, 3-3-1, 7-6-8, 7-8-6, 5-6-3, 5-3-6
G5: (obsahuje tóny G a D) 3-3-3, 10-10-10, 0-6-6, 3-6-3
G7 (částečný): (obsahuje tóny G, B a F, nebo G, D a F) nemožné zahrát, nedostupný tón F
Zdroj: „http://www.everythingdulcimer.com/articles/46/MD%20Chord%20Logic%20V1.01.pdf“